Mina första år som tonåring!

om ni orkar och har lust så läs gärna de här!
Tänkte berätta om vad jag har gått igenom dom två senaste åren! Under hela min barndom har jag haft föräldrar som har varit tillsammans, vi gjorde mycket tillsammans och hade de väldigt roligt som man liksom kan ha. Jag kände mig verkligen trygg och hade ett liv som va perfekt för mig. Sen så skulle man börja sexan i en helt annan skola så blev de ju en helt annan sak, typ 60 olika nya människor som man skulle gå med och allt blev bara förvirrande, jag fick ju också en häst så allt va ju tjohejt liksom. Men jag va väl lilla jag som vanligt, och jag fick väl en plats i klassen som en weard tjej. Efter några månader så kände jag en slags spänning hemma o de kändes oroligt. Jag blev mer osäker med mina vänner och kände att jag ville bara gå under jorden av en sån lite sak... under sommaren till 7:an så kändes allt bara jobbigt, de va inte som förut. Sen på hösten så berättade mamma och pappa att dom skulle skilja sig, de kändes verkligen inte okej, men efter all spänning hemma så kändes de skönt! De va som om en stor sten hade släppt från hjärtat.
Mamma och pappa satt o pratade ofta med mig och frågade va jag tyckte va okej och jag och Alma fick som hjälpa till o bestämma hur saker skulle vara, vem som skulle flytta osv. Allt gick som så bra för att vara en skilsmässa. Mamma flyttade till en lägenhet i Järpen så de va typ bara 1 km från pappa. Men jag hade sånt himla dåligt självförtroende hela sjuan, allt va så jobbigt och när vi skulle vara flera st så kändes de som om jag inte platsade in och så fort jag sa något fel så kändes de som om att jag blev hatad fast dom andra brydde väl sig inte så mycket om de. Men varje dag när jag skulle till skolan så visste jag aldrig vad jag skulle ha på mig, jag kände mig obekväm i allt, ville till stan och köpa nytt hela tiden för inget i min garderob gillade jag för jag kände mig så ful i allt. Så fort jag vaknade så fick jag som ont i magen för att gå till skolan. Mamma och pappa hade som gräl och sånt också så jag fick ont i magen som hela tiden för de, fick sammanbrott och bara grinade för typ ingenting. Va alltid trött och tyckte nästan inget va kul. När kompisar fick komplimanger så tänkte jag alltid: men jag då?
Jag fick till o med gå å prata med skolsköterskan för mina magproblem och allt annat skit. Men de va en himla lättnad, för jag fick ur mig allt!
Men jag hade fortfarande problem med mitt självförtroende! Tyckte alltid att jag blev som utelämmnad när andra pratade med mina kompisar och inte pratade med mig, kände mig alltid ful och gick till toan på skolan och kollade mig i spegeln. Plattade alltid håret så de va spikrakt. Kände mig bekväm i ett par kläder ungefär i 1 vecka sen så ville jag ha nytt och de va inte alls kul! Min lilla syster sökte som alltid kontakt med mig för hon kände sig inge trygg för allt va så oroligt. Trodde inte att jag skulle klara skolan då. Och de va jobbigt att vara med kompisarna. Ville alltid vara i centrum för annars kände jag mig inte välbehövd eller hur man ska säga. Skulle alltid vara med och när jag fick veta att mina kompisar hade gjort något utan mig så fick jag världens klump i magen.

Men sen under sommaren till 8:an så blev jag som en helt annan person. Jag vågade vara öppen.
Jag pratade med mamma och pappa mer och dom försökte hjälpa mig och jag kunde ha som vilka kläder som helst men kände mig endå bekväm! Jag va mer med kompisarna och behöver inte alltid vara i centrum som förut. När kompisarna får komplimanger nu så tänker jag alltid: Men gud vad kul att dom också ser vilken härlig kompis man har :'D Jag blir glad för deras skull. Och under sommaren så har jag ju flyttat ner till ett hus som är så himla skönt så jag har lämnat mitt förflutna i lägenheten (hatar lägenheten -.-) Känner mig mer trygg och har jobbat upp mitt självförtroende jätte mycket så jag känner att de inte alltid är jobbigt på skolan, behöver inte alltid platta håret, hare mer ruffsigt/lockigt nu för jag tänker att äkta vänner gillar mig för den jag är och jag behöver inte se bäst ut!
jag vågar också utmana mig själv mer nu för att göra saker, köpa annorlunda kläder och göra lite crazy saker ibland ;') Jag har också mer ork och när jag väl känner att jag är trött så stannar jag hemma och tare lugnt utan att vara orolig att jag missar något!

Så de va mitt långa brev om mina värsta år!
Och om ni mår dåligt så tycker jag verkligen att ni ska prata med någon för de hjälpte mig jätte mycket! Än vad de gäller om. Om de är värsta lilla grejen så prata med någon endån! Det hjälper! de kan va en kompis, någon på bup, skolsköterskan eller någon släkting!

men hoppas att ni har orkat läsa de här :P Heh!



Fotoblogg - Josefin

jag läste allt och jag känner verkligen igen mig! hade också en sån period, den var dock i början av åttan.. mycket hände, kände mig fulast i världen och ogillad av alla.. men pratade med er och alla mina kompisar (riktiga) hjälpte mig ut ut det.. så de gäller verkligen att prata!! ♥♥♥

2011-10-17 | 19:12:41 | http://josefinfotar.blogg.se/
TeaTheMaster

Moa Moa Moa... Lllla (okej, äldre än mig D:) Moa...

Fan va bra att det känns bättre för dig, det är så det ska vara! :')

Sjukt bra att du känner att du har folk att prata med, och att det hjälper att prata med folk, för det gör det verkligen!

Bara så att du vet så har jag alltid gillat dig, tyckte du var asgrym i 6:an när du var sådär crazy, vi var ju typ jämt då!

Vi var typ alltid ute & red & så var jag jätte ofta hos dig på kvällarna när mamma var och nattade hästarna på stallet :p

Kände att jag hade värsta själsfränden!!! ;)

Det var najjan de! (Y)

Men heho, iaf, det jag vill säga är att jag har alltid gillat dig somsagt, och kommer alltid att göra, HUR DU ÄN ÄR, även fast du går runt i... mindre fina kläder :) (men det göru ju inte!!! :]) står alltid på din sida! :)

Men du e perfekt, å det är fett nice att du trivs i det nya huset!!!!!!!! 8)

Även fast vi inte är lika mycket som förut så vet du att du alltid kan prata med mig! ♥

2011-10-17 | 19:25:51 | http://teadahlstroms.blogg.se/
Clixo

åhhh moa! började ju nästan att gråta när jag läste det där. jag gillar dej hörru, finns alltid om det är något ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

2011-10-17 | 19:55:41 | http://clixos.blogg.se/
Emma [foto]

Bra Moa! You did it girl! erkänn att det kändes bra att skriva av sig? :)

puss och kram! jag älskar dig ♥

2011-10-17 | 21:18:18 | http://emmaeriksssons.blogg.se/
Ebba

Fin du är Moa! <3<3<3

2011-10-17 | 21:27:48 | http://ebbakvarme.blogg.se/
Klara x)

Asså Moa du är så jävla stark! ♥

Det självförtroende du har fått ut av att dina föräldrar skiljde sig måste vara en av de bästa.

Hemska saker gör oss oftast bara starkare.

Älskar dig söötis, finns alltid om du vill prata! ♥ ♥ ♥

2011-10-18 | 09:21:56 | http://klaramoanges.blogg.se/
Sara [Fotoblogg]

moa, jag älskar dig och kommer alltid göra det tjejen! ♥♥♥ du är världens grymmaste tjej. <33

och jag vet verkligen hur du känner dig, jag förstår hur du menar liksom, älskar dig! ♥

2011-10-18 | 17:36:14 | http://saraprestberg.blogg.se/
Ämändää

Åååh.. jag tror alla tonårstjejer går igenom en såndär jobbig period någon gång. Det har jag gjort, ett antal gånger. Då det känns som att man är helt ensam, fulast i världen osv. även fast jag vet att jag har kompisar runt mig hela tiden som bryr sig så känner jag mig ensam jätteofta! alltså inte fysiskt, utan psykiskt, om du hajjar :p känns som att det inte finns någon som tänker som jag, även fast jag vet att det gör det.

Hur som helst, finns alltid om du vill prata Moa!♥♥

2011-10-18 | 20:56:28 |
ebba

Sv- Det är bra Moa!!

Kram <33333333333333

2011-10-18 | 21:22:56 | http://ebbakvarme.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



»Hej hopp! Det här är en blogg om mig och min vardag! Jag är en lite häst tokig tjej som älskar att dansa och sjunga! Bor uppe i det kalla Jämtland 2 mil från skidorten Åre. Rider, fotograferar och är ute på äventyr mest hela tiden! Hoppas du gillar bloggen och intresserar den dig så följ mig gärna med bloglovin. ♥